Information

Utrymmen

I föreningen finns en hel del gemensamma utrymmen, inomhus och utomhus, som vi äger tillsammans och som vi alla måste vara rädda om. Anmäl fel och brister som du uppmärksammar på tvättstugor, trapphus liksom på gårdar med planteringar, gräsmattor och belysning. Se info för felanmälan i menyn Felanmälan under Fastigheten. Av säkerhetsskäl är det olagligt att förvara brännbara föremål som tidningsbuntar i våra trapphus, entréer eller korridorer. Cykelrum finns i anslutning till entréerna.

Förvaring i allmänna utrymmen

Av säkerhetsskäl är det olagligt att förvara brännbara föremål som barnvagnar, cyklar, skor mm i våra trapphus, entréer eller korridorer.

Cykelrum

Finns i anslutning till entréerna. Barnvagnsrum finns i anslutning till entréerna.

Tvättstuga
Tvättstugan i Sickla Kanalgata 71 betjänar alla som bor i föreningen. Där finns det en stor och en liten maskin samt torktumlare och torkrum. Den är öppen mellan 07:00 och 22:00 och är indelat i 4 stycken tvättpass.

Förråd
Till varje lägenhet hör ett källarförråd. Säljaren ska visa dig var det ligger. I eget intresse är det bra om du kontrollerar förrådet innan du flyttar in. Förrådet ska vara markerat med ditt lägenhetsnummer. Pga stöldrisken avråder vi våra medlemmar från att ha värdesaker i förråden.

Parkering
Föreningen har 30 garageplatser och 9 parkeringsplatser för uthyrning. Jakobsen Ekonomi AB administrerar köerna. Föreningen har som policy att parkeringsplatserna i första hand skall gå till de som bor i fastigheten. En parkeringsplats kan aldrig ”ärvas”, dvs avtalet tillhör inte lägenheten utan medlemmen/hyresgästen i föreningen. Om tillstånd ges för andrahandsuthyrning kan också parkeringsplatsen hyras ut i andra hand till samma hyresgäst som hyr lägenheten. Det går att hyra endast en parkeringsplats per lägenhet. 
 

Bredband samt TV och telefon via bredband
Bredband via fiberkabel.
Hammarby Sjöstad har en av Sveriges modernaste bredbandsanläggningar, och detta ger både dig som boende och dig som företagare i Hammarby Sjöstad en unik möjlighet att utnyttja ett äkta bredband via fiberkabel. Du som kund bestämmer. ViaEuropa fyller bredbandet med olika typer av tjänster från samarbetspartners inom internet, telefoni, bevakning och TV. Du erbjuds flera olika alternativ och mycket stora möjligheter till ett konkurrensutsatt och operatörsneutralt bredband där varje lägenhet/lokal kan välja tjänster upp till 100 Mbps (MegaBit per sekund). Det är du själv som väljer vilken tjänst och tjänsteoperatör du önskar. Information om vilka tjänsteoperatörer som levererar tjänster i nätverket hittar du på ViaEuropas webplats: www.viaeuropa.se

Telefon via fiberkabel.
Information om vilka tjänsteoperatörer som levererar tjänster i nätverket hittar du på ViaEuropas webplats: www.viaeuropa.se

TV via fiberkabel.
Information om vilka tjänsteoperatörer som levererar tjänster i nätverket hittar du på ViaEuropas webplats: www.viaeuropa.se

Det går också att kontakta ViaEuropa AB, telefon: 08-200 240. OBS! Får ni något fel t ex på "Fiberkonverter" eller ska byta/sätta in bredband, kontakta då: ViaEuropa AB, Winstrupsgatan 1, 222 22 Lund. E-postadress: info@viaeuropa.net Vid samtal gällande nybeställning, felanmälan eller information gällande enskilda abonnemang, ber vi er som kund att vända er till de tjänsteleverantörer som säljer sina tjänster i ViaEuropas nät. Enligt gällande överenskommelser kan ViaEuropa inte supportera felärenden eller nybeställningar som inte kommer via deras tjänsteleverantörer i ViaEuropa.

Kabel-TV samt bredband via kabel-TV
Föreningen har Com hem som kabel-tvleverantör. Frågor till Com Hem om abonnemang, fakturering och teknisk support besvaras på telefon 0771-550 000 vardagar mellan 08.00-21.00 och helgdagar mellan 09.00-18.00 eller på e-post dygnet runt. Information om programutbudet finns på ComHem:s hemsida.

Bredband via kabel-TVnätet från Com Hem. Frågor om abonnemang, fakturering och teknisk support till Com Hem per telefon 0771-55 00 00 vardagar mellan 08.00-21.00 och helgdagar mellan 09.00-18.00. Hemsida www.comhem.se

Nycklar och brickor
Med nyckelbrickan har du tillträde till alla gemensamma utrymmen, t.ex. entréer i föreningen, tvättstuga, cykelförråden, mm. Anmäl genast förlorad bricka till styrelsen. Medlemmarna/hyresgästerna betalar själva för borttappade eller extra nycklar/nyckelbrickor. Lägenheten ska överlämnas med det antal nycklar och nyckelbrickor till köparen som är registrerat hos Byggbeslag AB. Föreningen står för inga kostnader gällande nycklar/brickor för medlemmar/hyresgäster.

Beställning av nya nycklar och brickor
Beställning av nycklar går genom Styrelsen som verifierar att du är medlem eller hyresgäst i föreningen. Det bästa är att mejla din beställning till styrelsen@farvattnet.se och glöm inte att uppge antal nycklar och/eller brickor du vill beställa, namn och lägenhetsnummer samt e-postadress. Uppge i vilken butik beställningen ska hämtas om du väljer det och om ingen butik har uppgetts i beställningen skickas det hem med postförskott.Om man har valt att hämta ut beställning i någon av Byggbeslags butiker måste legitimation medtas. Byggbeslag AB har butiker vid Sätra och Kista. Läs mer på deras hemsida, byggbeslag.se 

Normal leveranstid är 5 arbetsdagar. Var vänlig och ring Byggbeslag AB och verifiera att nyckeln/nyckelbrickan finns klar för avhämtning på telefon Sätra: 010-163 66 76  

Pris per nyckel: 210 kr
Pris per ny nyckelbricka: 230 kr.

Sophantering
Sopnedkasten på gården är bara avsedda för hushållssopor. I princip sådana sopor som ryms i en hopknuten, ordinär "Konsum-kasse". För mer skrymmande sopor eller återvinning finns det två grovsoprum. I föreningens avtal med sophämtarna ingår att de ska ta hand om föremål som TV, radio, dator, lysrör, mm.

Tyngre byggmaterial får inte läggas i föreningens soprum. Om du renoverar i din lägenhet måste du se till att överblivet material transporteras till någon av de kommunala sopstationer som finns i vår närhet. Miljöfarligt material som målarfärg, fotogen, klister osv lämnas inte i soprummen utan skall till en miljöstation.

Elinstallationer
Elinstallationer ska göras av fackmän. Det är viktigt att elinstallationer utomhus utförs på ett godtagbart sätt. Material- och säkerhetsnivåer som är godkända för inomhusbruk kan medföra mycket allvarliga konsekvenser om de installeras utomhus. All utomhusinstallation av el måste därför göras av behörig personal med erforderlig kompetens.

Brandvarnare
Det måste finnas brandvarnare i samtliga lägenheter. Det är ditt ansvar att två-tre gånger om året kontrollera att brandvarnaren fungerar.

Regler för grillning på balkonger och uteplatser
Det är tillåtet att grilla med el- eller gasolgrill på balkonger och uteplatser inom Farvattnet. Det skall förstås ske med förstånd, dvs med iakttagande av god säkerhet och inte överdrivet ofta per lägenhet – det vill säga vanligt mänskligt hänsynstagande är vad vi förväntar oss i vår förening.

Kolgrill är inte tillåtet.

Markiser
Det är tillåtet att sätta en markis men den skall monteras fackmässigt av leverantör eller vår förvaltare RUBIN. Markisvävens färg måste vara samma för alla i Brf Farvattnet och den heter Sandatex 75 Marinblå.

Övrigt
I övrigt gäller det att inte försämra grannsämjan. Skräp och matvaror på balkongen och terrassen lockar till sig fåglar och kan lätt bli en sanitär olägenhet. Blomvatten som rinner ner på balkongen/terrassen under kan förstöra grannens utemöbler. Skärmar som skyddar mot blåst/sol kan samtidigt försämra utsikten för andra.